Medicinsk laser

Luleå Kiropraktorklinik erbjuder medicinsk laserbehandling mot ledvärk, nack- och ryggbesvär, senbesvär, knäartros, reumatism, muskelvärk, axelsmärta och akuta muskel- och senskador. Medicinsk laser är en smärtfri behandlingsmetod som används i första hand för att reduceras smärta och inflammation, samt att främja kroppens egen naturliga läkningsförmåga i den skadade eller påverkade vävnaden. Medicinsk laser används framförallt vid behandling av inflammationer och problem i axlar, knän, armbågar, artros, rygg och nacke samt akuta muskel- och senskador.

Exempel på behandlingsområden

Behandlingsprocedur med laser

Vid första besöket får du beskriva dina besvär för terapeuten och blir därefter undersökt. Terapeuten bedömer utifrån detta ditt utgångsläge och lägger sedan i samråd med dig upp en vårdplan.

Den del av kroppens om behandlas belyses med en eller flera laserdioder som levererar laserljus genom ett hanstycke som kallas prob. Lasern ställs in på önskat djup beroende på symptom och vilket område som ska behandlas. Beroende på laser- och vävnadstyp så tränger ljuset olika djupt in i vävnaden. Andra faktorer som spelar in är hur djupt problemet sitter eller hur stor yta som behandlas.

En behandling kan ta allt från 5 – 30 minuter eller längre beroende på hur många områden som ska behandlas vid varje behandlingstillfälle. Vid akut skada räcker det oftast med 1–4 behandlingar under en vecka medan mer kroniska besvär kan kräva mellan 5–7  behandlingar utspridda under en längre tid (3–4 veckor). Medicinsk laser kan med fördel kombineras med andra behandlingsformer som stötvågsbehandling, massage och kiropraktik samt träning för bästa resultat.

Behandlingen är normalt smärtfri även om laserljuset ibland kan ge ett lätt obehag som ofta beskrivs som en stickande känsla.

Medicinsk laserbehandling utförs med laserutrustning från Irradia.